2009. szeptember 24., csütörtök

Beszélgetés szakmai közegben ?

Nem olyan régen Erdélyben jártam és több fazekas társaságában eltöltöttem a hosszú estét. A beszélgetések a szokásos témákból indultak ki: megélhetési nehézségek, országos politikai tehetelenkedések, foci, ... stb., majd a végén szakmai kérdéseket kezdtem feszegetni.

Az addig pezsgő - egymás szavába vágó - hangos vitákkal tarkított beszélgetés, hírtelen megfeneklett, szinte megfagyott. Először sajnálkoztam, hogy szétrobbantottam egy társaságot - hiszen többen különböző okokra hivatkozva - felkeltek az asztaltól. Később nem kis erőfészítésemre kiderült, hogy a szakmai témák már régóta tabunak számítanak ebben a körben. Hogy mi lehet az oka - akkor és ott - nem sikerült pontosan kiderítenem, de rájöttem arra, hogy nálunk Magyarországon sincs ez másképp.
Mi lehet ennek az oka ? Szakmai féltékenység ? A szakmai hited és tudásod melletti kiállás bátortalansága ? Az elveszett ambíció hiánya ? Nem tudom. Örülnék, ha megosztanád véleményed velem és másokkal.

3 megjegyzés:

  1. Egy kicsit meglepődtem a véleményén!A megelepetés oka az, hogy három éve foglalkozom kerámia tárgyak készítésével szakmán kívüli ként.(Azt hosszú lenne leírni, hogy miért került rá sor.)A lényeg, hogy egy teljesen más szakmai felkészültséggel elkezdtem ezt a szekmát és ma már sajnálom, hogy nem hamarabb történt.Az egész eddigi életem is kevés lenne ahhoz, hogy minden ötletemet kipróbáljam.A 3 év alatt nem találtam fórumra ahol szakmai dolgokról lehetne beszélni.Pedig nem kéne mindent "feltalálni".Mintha ebben a szakmában minden tudás féltett kincs lenne.

    VálaszTörlés
  2. A magyar keramikusok ,fazekasok nagy része nem tud vagy nem is akar idegen nyelvű szakirodalmat olvasni így mivel a magyar nyelvű általuk használható hasonló szakirodalom gyakorlatilag nem létezik csak abból tudnak dolgozni amit saját tapasztalatuk diktál. Ezt persze mindenki féltékenyen óvja, titkolja.
    Az iskolai képzés nem ad elég ösztönzést, a kémiától irtózik majdnem mindenki. Így nem csoda ha így állunk, ahogy.
    A nyugati keramikusok nagy része fényévekkel van a hazai fazekasok technológiai,és anyagismerete előtt. Már a középfokú oktatás is sokkal többet nyújt Ausztriában, Németországban mint nálunk.
    Korongolni, írókával díszíteni magas fokon tud nálunk is sok fazekas de a cserép porózus, a máz kommersz és az esetek nagy részében nem biztonságos ( ólmos fazekas zöld vagy barna ).

    VálaszTörlés
  3. Kicsit más téma, de most kaptam meg a fazekas oklevelem és sajnos nem tudom hova tovább. próbáltam valami ehhez hasonló oldalakat keresgélni, ahol esetleg információkat kaphatok. Ti hogyan tudtatok elhelyezkedni, tovább foglalatoskodni ebben a körben? sajnos szerintem nagyon nehéz...:S

    VálaszTörlés